Saturday, 14 July 2012

pelanpelan kayuh

Assalamualaikum


Dah makin dewasa, perbagai perkara yg bermain di fikiran. Soal masa depan. Masa depan diri sendiri dan juga 'kita' yg masih dalam perancangan Allah. bdget dah abis belajar la skrg ni kan? :p bermula umur 20an - 25++ apa yg difikirkan oleh seorang wanita adalah berkahwin. Naluri yg semulajadi itu barangkali membuatkan perempuan seperti merayu-rayu. walhal keinginannya hanyalah mencurahkan rasa hati, itu sahaja. Almaklumlah hati wanita dimulut. ada saja benda yang ingin dikongsikan bersama-sama kan. Seterusnya untuk menjadi suri seorang lelaki barangkali wahai-wahai wanita perlu memikirkan hal ini juga. (baca dibawah jap lg k? good) Bukannya mudah hakikatnya perkongsian hidup dengan orang yang berlainan cara dan latar belakang. Dan inilah yg sebenarnya cabaran yg perlu ditangani dan perlu dipelajari supaya masing-masing tidak hanya mementingkan diri sendiri. hidup bersama perlunya toleransi, kerjasama dan juga sifat tanggungjawab(banyak lagi ni, tapi fikir2kan ape yg patut). Sebelum melangkah kearah itu(berkahwin) tanya diri sendiri mampukan aku?anda tahu jawapannya, apa lagi? jom.. :D 
Jika seorang lelaki itu baik terhadap kedua ibubapanya, insyallah dia juga mampu berbuat begitu kepada isteri2nya. hah?isteri2 nye? owhh no. isterinya. yup :) bahagian kan? maka usahalah untuk kearah itu yg membawa kebaikan bersama. 

*Ini adalah perkongsian, perkongsian dari bahan bacaan yg telah dibaca. Minta maaf penulisnya saya terlupa. ampunkan patik. ehh?

Wahai diri, adakah keperibadian seperti diri ku ini kelak akan membahagiakan hati seorang suami?

Adakah karakter diriku ini membuatkan suamiku tenang dan senang dengan diriku sebagai orang/ isteri yang dipimpin?

Mampuku diriku tulus mencintai suami kerana Allah, bersabar dan berhikmah dengan seribu satu kelemahannya?

Mampukah kelak diriku menghormati keputusan dan tindakan suamiku sebagai pemimpin, walau ia berbeza dengan kehendak dan rasa hatiku?

Mampukah diriku menjadi isteri yang merasa cukup (qanaah) dan menghargai pemberian dan kebaikan suami setulusnya?

Kelak adakah diriku mampu untuk memilih akhlak seorang isteri yang penuh ketaqwaan sewaktu hati dicuit ketidakpuasan dan kemarahan jua kesedihan?

Harus bagaimana nanti untukku menyesuaikan diri jika ibu bapa mertua dan ipar duai tidak serasi cara hidup dan pemikiran mereka denganku?

Seandainya diriku menjadi isteri kedua atau ketiga, apakah sumbangan dan perananku untuk menambah kebahagiaan suami dan keluarganya yang sedia ada?

Ya, kita takut tersalah pilih dalam membuat keputusan untuk pernikahan,namun percayalah Allah bersama-sama dengan orang yang melakukan kebaikan, yang sentiasa melakukan perubahan ke arah kebaikan.

Sikap, karakter diri, dan penghayatan Islam pada diri kita sendiri insya-Allah kelak akan bawa pengaruh yang besar pada suami dan rumahtangga.

Saat ini, berusahalah memilih calon suami yang beriman, usah keterlaluan memikirkan masa depan yang kita tak ada kawalan.

pernikahan adalah ruang ujian, teman hidup kita boleh saja menjadi ujian getir dalam hidup yang sebentar ini.

Suami akan berubah - cepat atau lambat, namun moga sifat dan sikap kita yang penuh nilai-nilai kebaikan mampu menjemput suami dan anak anak berubah kepada jalan yang dicintai tuhan. 

ayuh kita bersama menjawab persoalan ini, dan mengubah diri menjadi lebih baik. :)

saya suka p window shopping. tq :D 

salam

12 comments:

  1. Replies
    1. dengan doa insyalah sayang.. kita wanita mampu melakukannya..
      btw.. kamu sgt2 chantek... ;) mis u

      Delete
  2. yup..yokk same2..
    tq syg.. u pon santikk kan.
    miss u too.. mcm dah lme xjmp.. :(

    ReplyDelete
  3. hikhik... chantek itu tidak lah sayang...
    biasa saja... hehe terasa an cm dah lama x jpe..
    insyallah ad rezeki kite hgout same2 lg yea lalink ;)

    ReplyDelete
  4. pdahal br beberape hr xjmp..hehe (mcm jmp bf/gf plak)
    insyallah.. bole berbuke plus trwh sesame nti..
    next week tu..xsabo :D

    ReplyDelete
  5. hikhik... x leh bla 2 cm bf gf an..
    insyallah bole je yunk... mmg nk sgt2 pn..
    t kite set bbuka ramai2 ok.. ;)

    ReplyDelete
  6. wahhh... bgus2...

    #beta maafkan. ehh..?

    ReplyDelete
  7. ok set.. xsaba nk buke ngn zura :)

    en izham.. terime kasih. susah2 je maafkan :D

    ReplyDelete
  8. insha Allah. jodoh semua di tangan Tuhan.
    yes pompuan memang naluri dia waktu mcm ni ke arah perkahwinan.
    tapi tak salah merancang :)

    ReplyDelete
  9. hikhik... abg iz.. jom bbuka sama2 nti...
    sayang2ku semua.. t kite men masak2 n bbuka sama2 ok..
    xsabar nk p trwh sama2 nti...

    ReplyDelete
  10. farhana syg.. btul tu. bak pepatah ckp "fail to plan, plan to fail" kn.. so... moh le plan awal2. haha :D

    zura lalink.. bereh..:D

    ReplyDelete